zobrazit:

AAD Phil Jones Super Cub AG-300 - mobilní kombo s dvěma jakostními barevně odlišnými kanály

AG-300 je snadno mobilní kombo s dvěma jakostními barevně odlišnými kanály, doplněné o kvalitní efektové konfigurace, s poslechově výhodným rozmístěním reproduktorů. Doporučená cena je 31 599 Kč.

Už před časem Muzikus přinesl test minikomba AG-100 pro elektroakustické kytary. Předmět dnešního testu významně rozšiřuje možnosti svého předchůdce, navíc míří i mezi plně elektrifikované kytaristy.

Firma AAD Phil Jones je známá svou produkcí především v oblasti baskytarových aparatur a svými typickými minireproduktory dosahuje pozoruhodných výsledků ve světe miniaturizovaných výkonných komb. Přitom právě reproduktory stojí na počátku úspěšné kariéry Phila Jonese. Ten přiznává, že jeho fascinace zvukem, a jako basisty především basovým zvukem, vyústila v projektování studiových monitorů (Acoustic Energy) v Londýně. Později, po přestěhování do USA, spolupracuje pro Boston Acoustic na špičkových soupravách Lynnfield, následně zakládá Platinum Audio a produkuje asi nejdražší domácí poslechové systémy světa Air Pulse. V roce 1998 zakládá American Acoustic Development (AAD).

Popis

Super Cub AG-300 se dá ve srovnání s podobnými produkty pořád označit za minikombo, i když se od svého předchůdce liší vyšším výkonem, váhou i rozměry. To je dáno především použitím celkem šesti reproduktorů, z nichž dva jsou umístěny směrem vzhůru, ostatní klasicky vpřed. Celá skříň je potažena černou koženkou s chromovanými ochrannými rohy, ovládací panel je zapuštěn do jejího horního profilu a jednotlivé ovládací prvky jsou dobře přístupné a viditelné. Od ochranné průzvučné tkaniny nad vzhůru nasměrovanými reproduktory ovládací panel vizuálně vkusně odděluje nezbytné masivní madlo pro snadnou přepravu. Design je střízlivě a elegantně funkční. Zadní stranu komba významně zaplňuje chladič zesilovače, jinak jsou zde konektory pro výstupy (ladička a linka v jackové variantě, direct out s užitečným „ground liftem“ v XLR verzi) a samozřejmě vypínač s šachtou pro připojení kabelu síťového napájení.

Konstrukce

Je založena na dvou plně nezávislých kanálech, každý má svoji úroveň hlasitosti, dvoupolohovou volbu citlivosti vstupu a především třípásmové korekce. Tyto korekce jsou typově přizpůsobeny zvukovým charakteristikám každého kanálu. První má kombinovaný XLR/jack vstupní konektor, a je tedy primárně určen pro kytaru s akustickým kontaktním snímačem nebo zpěv, zatímco druhý kanál má specifické korekce naladěné pro použití plně elektrifikovaných kytar s elektromagnetickými snímači a počítá i s použitím různých efektů, včetně zkreslovacích, viz dále. Pro oba kanály je společná efektová smyčka, pohodlně dostupná přímo na ovládacím panelu, i digitální dozvukový procesor s osmi přednastavenými presety a s plynulým ovládáním mixu s originálním zvukem. Výsledná finální hlasitost komba je dána ovladačem Master. Luxus tří různých variant současně použitelných výstupů, dosažitelných ze zadní strany přístroje, byl již zmíněn, podobně jako jinde nevídaný konstrukční prvek odlišného směrování reproduktorů. Reproduktory samotné jsou páteří celého programu minikomb AAD, v tomto případě se jedná o šest pětipalcových širokopásmových měničů Neo-Power typu C s frekvenčním rozsahem 80 Hz-15 kHz při citlivosti 97 dB/W/m. Udávaný výkon zesilovače je 250 W ve třídě AB.

Zvuk

Po nezbytné kontrole přepínače napájecího napětí na zadní straně přístroje překlopením kolébkového přepínače se kombo s lehkou prodlevou digitálního sepnutí uvádí do aktivního stavu. Vhodným prvkem jsou třípolohové přepínače vstupní citlivosti u každého kanálu, přičemž horní krajní polohou je zatlumení příslušného vstupu. Příslušnou volbu citlivosti napoví Clip - signalizace přebuzení LED diodou, opět u každého kanálu. Pro první, při pohledu zdola od reproduktorů, kanál akustického komba Super Cub je charakteristický přirozený nezabarvený zvuk, který jen zesiluje vlastní zvuk zdroje. S dostatkem nečekaně masivních basů a výrazně brilantních výšek, které mohou některým akustickým hráčům připadat až příliš zvonivé, avšak velmi široké rozsahy korekcí +/- 18 dB umožňují výrazné proměny zvukového spektra a mohou tak významně pomoci nedostatkům použitých akustických snímačů i problematickým frekvencím samotných nástrojů. Při korekcích na středních hodnotách byl zvuk kytary (Martin MC-DMS /dvouzdrojový snímací systém Fishman Ellipse Matrix Blend) plný a vyrovnaný, po lehké korekci výšek asi na jedenáctou hodinu beze zbytku vyhovoval mému způsobu hry a mé představě amplifikované akustické kytary. K podobnému výsledku jsem došel u zpěvu, jak při použití dynamického mikrofonu ATM 41, tak kondenzátorového Shure Beta 87 (tady však s nezbytným fantomovým předzesilovačem, AG-300 nemá fantomové napájení mikrofonního vstupu). Drobnou výtkou by si snad mohla vysloužit menší citlivost mikrofonního vstupu, kdy je potřeba k vyrovnané hlasitosti s druhým kanálem úroveň mikrofonu posouvat k maximálním hodnotám.

Druhý kanál, bližší k hornímu okraji komba, nabízí zcela jiné korekční charakteristiky. Jak už bylo výše zmíněno, je navržen a určen pro plně elektrifikované kytary. Někteří výrobci se snaží dvojakost zvukových odlišností elektroakustického a elektromagnetického signálu řešit vypínatelným výškovým reproduktorem. To sice umožní přijatelnější absorpci problematických výškových frekvencí, především u zkresleného zvuku, ale zároveň však devalvuje srozumitelnost a přirozenost zpěvového projevu při současném použití obou těchto zdrojů zvuku. Cesta, kterou zvolili vývojáři v AAD, je daleko elegantnější a ve výsledku přirozenější. Vhodným posunutím korekčních pásem dosáhli výsledku, kdy i například zvuk zkreslené kytary za pomoci zkreslovací krabičky (samotné kombo nevytváří zkreslený zvuk) se stále dá vhodně barevně ovlivňovat, aniž by ztrácel svůj zpěvný přebuzený charakter, jindy často znehodnocený bzučením na výškách. Samo sebou nemůžete čekat heavymetalové plandání nohavic, ale jako varianta nemasivního a kultivovaného pojetí obou kytarových světů je AG-300 velmi vhodnou variantou.

Zvukové možnosti komba dále znatelně rozšiřují digitální efekty, které jsou v osmi konfiguracích nabízeny otočným skokovým ovladačem. Trochu zmatený jsem byl ze šestnácti poloh těchto skoků, přičemž devátá poloha je opět první konfigurace, desátá druhá atd. Chvíli jsem dokonce spekuloval o tom, že prvních osm je pro první, a druhých osm pro druhý kanál, ale bohužel tomu tak není. Efekty, především dozvukové hally a delaye, jsou vesměs skvěle použitelné, v některých případech jsou vhodně a nenásilně doplněny mělkým flangerem nebo bohatým chorusem. Výborný je nápad směřování dvou reproduktorů směrem vzhůru, firma tak skvěle využila jejich mini rozměrů k opravdu užitečnému rozmístění. Pro sedícího nebo stojícího hráče je tak zvuk daleko čitelnější a znatelně zlepšuje komfort poslechu při hře. AG-300 nabízí několik zajímavých novinek, které mohou být pro hráče kombinující elektrický a akustický kytarový zvuk rozhodující, vyzkoušejte ho.

počet kanálů: 2

počet a typ reproduktorů: 6 x PJB NeoPower Type C

frekvenční rozsah reproduktorů: 80 Hz-15 kHz

citlivost reproduktorů: 97 dB/W/m

výkon zesilovače/třída: 250 W/AB solid state

impedance vstupu high/low: >4 MΩ/>100 KΩ/22 pF

impedance výstupu preamp/balanced: <2 KΩ/<200 Ω

úroveň vstupu high/low: 10 mV-2,5 V

úroveň výstupu preamp/FX/balanced: 1,2 V/250 mV/600 mV

rozměry: 320 x 350 x 375 mm

hmotnost: 12,5 kg

Z produkce firmy Platinum Audio, kterou Phil Jones v roce 1994 založil, pochází pravděpodobně nejdražší komerční domácí hi-fi Air-Pulse. Do ceny sto sedmdesáti pěti tisíc amerických babek za pár se zřejmě promítlo ocenění, kterého se sestavě dostalo od Japan Audio Society jako nejlepším reprosoustavám ve stoleté světové historii vývoje a produkce reproduktorů.

Klady: 
výborný přirozený akustický zvuk
kvalitní efektová jednotka
výhodné rozmístění reproduktorů
mobilita
Zápory: 
menší citlivost mikrofonního vstupu
Autor: 
Vladimír Dvořák